Zane Van Dusen

Destroyed Reports and Hidden Information

How Both Corporate and Indie Media Manipulated Reports to Support Their Personal Interests
FCC chairman Kevin Martin’s reconfirmation hearing started out in typical fashion. Both Republican and
Democratic senators bombarded Martin with questions about the Universal Service Fund and the recent
media ownership proceedings.' Although the questioning was intense, Martin seemed prepared for the

Senators’ questions and accusations. Then, it was Senator Barbara Boxer’s (D) turn to interrogate Martin.

Boxer started by asking about the FCC’s Localism Task Force, which was started in 2003 but had yet to
release any type of report or policy recommendations. Martin immediately went on the defensive stating
that this was a project started by the previous chairman that was never finished. He also told Boxer that he

had just asked his staff to go back and draft the report that they were supposed to complete in 2004.

Boxer then surprised Martin by pulling out a draft of an FCC study titled “Do Local Owners Deliver More
Localism?” dated June 2004. She said that this report found that locally owned stations “add almost five

2 Martin seemed shocked and repeatedly stated that he had never seen

and one half minutes of local news.
this report nor heard orders to stifle the study.’ The following day, a former lawyer from the FCC who
worked closely with the study in question, told the press that in 2004 senior managers at the FCC had

ordered that this report be destroyed.”

Over the course of the next week the story was reported, manipulated and ignored by variety of major news
sources. However, the story never became “top news,” even though it had all the makings of a juicy
political story. The coverage of the “deep-sixed” report provides an interesting case study of how the media

(both big and small) covers stories about the media.

Initial Coverage: TV Newsday and Free Press

A couple hours after C-SPAN aired the hearing, TV Newsday, a news site for the television broadcasting
industry, published an article about Boxer’s discovery. The article was basically a recap of what happened
between Boxer and Martin at the hearing that morning. Later that day, the article was reposted at Free

Press, a group that works for policies that support local media.

What is interesting about this chain of events is the differences between the audiences for 7V Newsday and
Free Press. Although TV Newsday aims to serve all types of broadcasters, they must cater towards the
interests of the large media corporations. These corporations employ far more people than local
broadcasters, which is very important to 7V Newsday because the only way it makes money is by selling ad
space.’ On the other hand, Free Press caters to local broadcasters and media activists who are opposed to

the consolidation of media ownership.’



So, why would Free Press post this story if it was catered towards the “bad guys”? Well, as mentioned
above, the article just seemed like a summary of quotes from Senator Boxer. So, it did not seem biased in
how it was written, rather it was biased in what was omitted from the story. The quotes used in the story
focused on the FCC suppressing the report, rather than the implications of this study which according to

Boxer “[came] out with a very clear response to the question of consolidation vs. localism.”

Also, this omission was of little importance to Free Press because just the act of posting this story on the
Free Press website invites the reader to consider the implications of this study. Free Press’s core audience
consists of local media activists and owners. Their readers come to the site looking for news about media
ownership. In this context, the connection between this story and the FCC’s recent plans to loosen media

ownership regulations becomes very clear to their pro-local media audience.

Media Activist Coverage: StopBigMedia.com

The following day, September 13", according to my research there was little to no coverage of the story
except for one local media activist site: StopBigMedia.com. The site’s article set the tone for how this story
would be covered by other local media activists, in the next couple of days. The article cast the FCC in a
negative light, making it seem like the FCC ordered the destruction of this study because the FCC is against

local media ownership.

One of the key tactics used to portray the FCC in this way was to make the FCC look evil and deceptive in
comparison to the activists who were reporting this story. Since the story was about the FCC hiding
information, StopBigMedia.com made sure that their coverage of the story seemed completely transparent.
Instead of just summarizing what was said, the article also contained links to the actual FCC report on
localism, as well as, C-SPAN’s video of the hearing.” The subtext of this article was very clear: “the FCC is

hiding information from you, and we are giving you every thing we know.”

However, it is not shocking that a site titled, StopBigMedia.com would be biased against the FCC, given the
commission’s recent plans to loosen ownership regulations. But, what is surprising is that although the
website presented itself as a trustworthy news source, it manipulated the story by presenting speculation as

fact. For example, in the paragraph that summarized the history of the localism study, the article stated:

“The report was originally commissioned in 2004 by former Chairman Michael
Powell — who hoped to show that media concentration didn’t impact localism.
But when his own researchers found the opposite result, he buried the results.”®

Other media activist sites followed suit and used speculative headlines like, “Read the study that Michael
Powell didn't want you to see.” However, all this was being reported even though there was no hard
evidence that Powell had ordered that the study be destroyed. This language was clearly propaganda used

by activists to diminish Powell and the work he did as chairman (like loosen media ownership regulations).



The Associated Press

On September 14, two days after the controversial hearing, the Associated Press (AP) published a story on
the suppressed FCC report. However, this time the story was even more exciting: Adam Candeub, a former
lawyer in the FCC, told reporters, “senior managers at the agency ordered that ‘every last piece’ of the
report be destroyed.”'® Now the story finally had a chance to get the distribution it deserved, because many

newspapers and websites rely on AP stories as filler because of their “just-the-facts” style and content.

Unlike the article on TV Newsday, AP’s article focused on both the destruction of the study and the

implications of the study, as seen in the opening paragraph:

“The Federal Communications Commission ordered its staff to destroy all
copies of a draft study that suggested greater concentration of media ownership
would hurt local TV news coverage, a former lawyer at the agency says.”"!

However, there was something very peculiar about the article: it did not have any details from the actual
report. In fact, the title of the study was never mentioned, and even though the FCC report had gone into
the public record on Tuesday, the only quotes that were used were the ones previously mentioned by

Senator Boxer. Did this 25-page report really only have two interesting/newsworthy sentences? Or was

this “just-the-facts” article hiding something?

Contrary to how it was portrayed in the article, the study “Do Local Owners Deliver More Localism?” does
list a number of serious consequences of local television ownership. In particular, it says that one reason a
locally owned station might cover more local news is because “a local owner may have additional local
interests that drive their local news coverage. For example, if the local owner also develops real estate

locally, they may cover the local zoning board in a way that favors the owner’s real estate interests.”'”

The study also found that “a local owner that owns a...radio station increases the number of total news
second by almost 15 seconds [for] each additional [area] in which they own a radio station.” This implies
that although cross-media ownership may not help local news, it can improve the news broadcasting in
general, which is very important to many media analysts."> Given these findings, it does not seem like
local media activists would really want to heavily publicize this report. Instead, they would rather only

stress the findings that Senator Boxer mentioned at Tuesday’s hearing.

This could potentially explain why all the details from the report, including the title, were omitted from the
AP story. Perhaps the author, John Dunbar, wanted to portray the FCC report as unquestionable proof that
local ownership increases the quality of television news, as Senator Boxer had done on Tuesday. In any

case, instead of presenting “just-the-facts,” AP presented Boxer’s perspective to its readers and clients,



many of which print/post AP stories automatically, which explains why big corporations like Fox News’

site would run the story.

The New York Times

While most major news sources had reported the story by Friday, September 15, the New York Times made
no mention of the story until Tuesday, September 19. And, the article that they finally did post (at 11: 01
am, too late to be printed) was just a republished Reuters report that combined the story of the suppressed
localism study, with the story of a newly discovered report on radio consolidation. The Reuters article
quickly summarized the localism study with the following (obvious) statement, “[it] suggested television

. . 14
stations owned locally produced more coverage of local issues.”

So, why did the New York Times not cover the story? One hypothesis would be that the New York Times is
biased towards the interests of large corporations. This theory, developed by Noam Chomsky, claims that
since much of the New York Times’ advertisements come from some of the largest media conglomerates
(Viacom, News Corps, Time Warner, Disney, Clear Channel) and the companies that they own, the news
they report is filtered by the interests of these companies.'> So according to the theory, since these
corporations are hoping that the FCC will soon repeal certain media ownership regulations, the New York
Times chose not to cover a story that could cause the public to react negatively to these policy changes.
However, this theory does not hold up, since most of the companies’ news sites were already hosting the

Associated Press report of the story.

Another theory is that the New York Times did not want to make any reference to the report because
contains certain statements about the New York Times. In the introduction of the report, it references a study
that found “that an increase in local penetration of the New York Times decreases local penetration by the
local newspaper, reducing local news content.”'“The results may be from an old report (2002) but
combined with Boxer’s statements about the importance of local news, it could make the New York Times

look like one of the bad guys. But, could the New York Times, the paper of record, really be so petty?

Why It Never Became a Top News Story

The story of the FCC’s suppressed study on localism is a great example of the different ways that the same
story can be reported, or not reported, by different sources. The coverage was made even more interesting
because the story contained information that either supported or conflicted with the interests of each news
source. Throughout the course of one week, each news source that choose to cover the story, manipulated
the story in a different way usually in order to support the author’s and publisher’s interests. Perhaps this is

why it never became a big news story: no one could agree on what to report.



! Lasar, Matthew. "Inside the ‘Deep-Sixed’ FCC TV Localism Paper." Lasar's Letter on the Federal
Communications Commission. 15 Sept. 2006 <http://lasarletter.com/>.
? Brown, Keith, and Alexandar, Peter. Do Local Owners Deliver More Localism? Federal Communications
Commission. Washington D.C., 2006. p.1
3 See Boxer’s section of the hearing here: http://www.youtube.com/watch?v=vT0AIIkO-aM
* Dunbar, John. "Media Ownership Study Ordered Destroyed." Associated Press 14 Sept. 2006.
> TVNewsday Homepage. 18 Sept. 2006 <http://www.tvnewsday.com/>.
% FreePress.net Homepage. 18 Sept. 2006 <http://www.freepress.net/>.
7 "FCC Buries Report Showing Local Owners Do More Local News." Stop Big Media. 13 Sept. 2006
<http://www.stopbigmedia.com/>.
* Ibid.
 DFA-Link. 15 Sept. 2006 <http://www.dfalink.com/>.
:? Dunbar, John. "Media Ownership Study Ordered Destroyed." Associated Press 14 Sept. 2006.
Ibid.
"2 Brown and Alexandar. op. cit., p.2-13
13 Lasar, Matthew. "Inside the "Deep-Sixed" FCC TV Localism Paper." Lasar's Letter on the Federal
Communications Commission. 15 Sept. 2006. <http://lasarletter.com/freepage.php?id=200609151>.
' Pelofsky, Jeremy. "U.S. FCC Chief Seeks Probe Into Draft Media Studies." Reuters 19 Sept. 2006. 19
Sept. 2006 <http://www.reuters.com/>.
'S Herman, Edward S., and Noam Chomsky. Manufacturing Consent. New York: Pantheon Books, 1988.
' Brown and Alexandar, op. cit., p. 3




